Wybierz instrument

Poznaj instrumenty i wybierz swój ulubiony

PRZEDMIOTY OGÓLNOMUZYCZNE

(nauczanie w grupach do 16 osób)

KSZTAŁCENIE SŁUCHU
Przedmiot tylko pozornie teoretyczny. Jego celem jest rozwijanie muzykalności, słuchu melodycznego, harmonicznego, poczucia rytmu, pamięci i wyobraźni dźwiękowej, a w dalszym etapie nauki coraz swobodniejszego posługiwania się językiem muzyki.
RYTMIKA
Stworzony przez Emila Jaques–Dalcroze’a niezwykły system ćwiczeń ruchowych, zabaw przy muzyce, wykorzystujący naturalne reakcje dziecka na dźwięk, wspierający rozwój psychoruchowy dziecka. Na rytmice dzieci uczą się poprzez śpiew, taniec, grę na instrumentach Orffa, tworzą układy przestrzenno-ruchowe, dowiadują się jak pięknie się poruszać. Czasem też wchodzą Pani na głowę ;-).

INSTRUMENTY

SKRZYPCE

Jeden z nielicznych, skończonych wynalazków człowieka. Od czasów Stradivariusa i Amatiego nikomu nie udało się go udoskonalić. Fakt, że niewielkich rozmiarów „pudełko” potrafi swym dźwiękiem wypełnić ogromne sale koncertowe, elektryzując przy tym słuchaczy do dziś nie został racjonalnie wyjaśniony. Kiedy można zacząć naukę gry? Im wcześniej, tym lepiej!!!

WIOLONCZELA

Instrument o zachwycającym brzmieniu. Jeden z najbardziej dystyngowanych w gronie instrumentów orkiestrowych. Z powodu skali dźwięków zbliżonej do ludzkiego głosu, dźwięk wiolonczeli jest niezwykle przyjazny ludzkiemu uchu. Wiolonczela zawojowała serca i wyobraźnię twórczą najwybitniejszych kompozytorów świata. I to nie tylko z powodu widoku „prześlicznych wiolonczelistek”.

FORTEPIAN

Instrument Fryderyka Chopina, zwanego poetą fortepianu. Gra na nim, to wielka przygoda. Naukę gry na fortepianie mogą rozpoczynać nawet malutkie dzieci. Rodzice muszą się liczyć z zakupem pianina. Elektroniczne keyboardy odpadają!

AKORDEON

Niezwykły instrument, dający możliwości wirtuozowskiej gry. Niesłusznie kojarzony wyłącznie z muzyką biesiadną. Tymczasem akordeon pozostaje w kręgu zainteresowania twórców zarówno muzyki popularnej jak i klasycznej. W ostatnich czasach akordeon ma też wielu entuzjastów w jazzie. Gry na akordeonie mogą uczyć się już najmłodsi adepci sztuki muzycznej. Istnieją instrumenty o różnej wielkości, dostosowane do możliwości dziecka.

GITARA KLASYCZNA

Pudło rezonansowe a na nim 6 strun. To jeden z najbardziej popularnych instrumentów na świecie, istniejący w dziesiątkach odmian i kształtów.
Nie dziwi zatem fakt, że chętni do nauki gry na gitarze ustawiają się w szkołach muzycznych w długą kolejkę.
Warto zatem wiedzieć, że gitara w szkole muzycznej, to przede wszystkim gitara klasyczna. Żadnego prądu i machania czupryną. Ale spokojnie, na to jeszcze przyjdzie pora. Zanim jednak staniesz się drugim Johnem Wiliamsem czy Brianem Mayem, musisz poznać podstawy. Poniżej fragment koncertu jednego z najlepszych obecnie gitarzystów świata, Polaka – pana Marcina Dylli.

FLET POPRZECZNY

Flet, to jeden z najstarszych instrumentów jakie zna ludzkość. Wzmianki o nim można spotkać w najdawniejszych przekazach i to zarówno w Europie jak i w Azji.Flet należy do rodziny instrumentów dętych drewnianych, choć dzisiaj najbardziej znane jest jego „metalowe” wcielenie. (Najlepsze flety budowane są z czystego złota i platyny, a;e lepiej nie pytajcie ile kosztują?) Dzięki ciągłemu udoskonalaniu go przez pokolenia konstruktorów, flet stał się instrumentem pozwalającym an wykonywanie najbardziej skomplikowanych i wirtuozowskich kompozycji. Jest nawet bohaterem jednej z Mmozartowskich oper. Pamiętacie jakiej?

OBÓJ

Trudno wyobrazić sobie muzykę klasyczną bez obojowej kantyleny. Cieniutki stroik i niepozorny korpus instrumentu kryje w sobie ogromne bogactwo szlachetnego brzmienia, które od wieków urzeka kompozytorów i melomanów. Piękna barwa to nagroda za wytrwałą pracę do której zachęcamy wszystkich adeptów gry na oboju. Posłuchajcie jednej z najpiękniejszych obojowych melodii, skomponowanej przez Enio Moricone.

KLARNET

Nie wiesz jak brzmi klarnet? Wpisz w google „POLKA DZIADEK” i wszystko będzie jasne. Instrument dęty drewniany, wyposażony w trzcinowy stroik, instrument, bez którego nie istniałaby muzyka symfoniczna. Czajkowski, Brahms, Dworzak, Gershwin powierzali klarnecistom swoje cudowne tematy. Bez klarnetu nie było by też jazzu, muzyki klezmerskiej czy ludowej. Jeśli poświęcisz mu trochę czasu i serca, odpłaci ci się ogromną przyjemnością grania.

SAKSOFON

Kiedy żyjacy w XIXw. belgijski konstruktor instrumentów Adolf Sax próbował – wzorując się na rozwiązaniach fletowych – zbudować „klarnet z metalu” nie spodziewał się, że przypadkiem stworzy zupełnie nowy, nie znany wcześniej instrument muzyczny. Tym bardziej nie mógł wiedzieć, że jego „wynalazek” się kamieniem milowym w rozwoju szeroko rozumianej muzyki rozrywkowej. Choć dziś bez saksofonu nikt nawet nie próbuje sobie wyobrazić Jazzu czy muzyki POP, warto wspomnieć, że chrzest bojowy saksofon przechodził w kompozycjach Prokofiewa czy Ravela (m.in. w słynnym BOLERO). Saksofon ma wiele odmian, spośród których najpopularniejsze to sopranowa, altowa i tenorowa.

TRĄBKA, RÓG, PUZON, TUBA

To instrumenty należące do rodziny dętych blaszanych. Uzbrojone w metalowe ustniki, pozwalają wydobywać z siebie dźwięki, których potężne brzmienie z łatwością wypełnia ogromne sale koncertowe. Jednocześnie można na nich grać z wielką czułością i liryką, która rozczuliłaby niejednego poetę. Niezależnie od tego czy kochasz klasykę, pop, jazz czy może lubisz brzmienie orkiestry dętej wszędzie tam jest potrzebna sekcja instrumentów dętych blaszanych. Bo „blacha” to świetny wybór zarówno dla chłopców jak i dziewcząt.

PERKUSJA

Większości osób ta nazwa kojarzy się z zestawem perkusyjnym. Tymczasem w szkole muzycznej nauczysz się grać na wielu różnych instrumentach, zaliczanych do tej wielkiej rodziny. Marimba, wibrafon, kotły i werbel to tylko kilka spośród wielu, które poznasz w szkole muzycznej.

CHÓR I ZESPOŁY KAMERALNE
Obok gry solowej, uczniowie szkoły muzycznej mają okazję zdobywania doświadczenia jako kameraliści – czyli muzycy grający lub śpiewający w zespołach wokalnych i instrumentalnych. Do tego służy chór i zespoły kameralne. Wspólne granie dostarcza nowych wrażeń, pozwalając na wykonywanie repertuaru o jakim solista może tylko pomarzyć.
PRACA Z AKOMPANIAMENTEM
Kiedy już opanujesz podstawy gry na wybranym instrumencie przychodzi pora na współpracę z fortepianem. Nauczyciele – akompaniatorzy pomogą Ci odkryć nowe oblicze muzycznych kompozycji.